fredag 3. februar 2017

Bobilkiting på Hardangervidda

27-29 januar var det tid for vinterens første kitetur.
Med nyinnkjøpte foilkiter som måtte testes bar det opp på vidda i Bolstadvogna.
Vi ankom Haugastøl sent på kvelden og fant det mest fornuftig å parkere der fremfor å kjøre opp på vidda i mørket.
Lørdag våknet vi til klart og fint vær og turen opp på vidda i passe vind gikk fort. Nye kiter ble pakket ut og en litt mer komplisert rigging iverksatt. Må nevne at dette var mitt første møte med foilkite, noe som føltes litt nærmere paragliding.
Ferdig rigget bar det ut på Skiftesjøen. Vi fikk et par timer før vinden roet seg.
Etter en lang lunsj og vurdering av hvor vi skulle overnatte falt vi på at vi ville stå der vi stod, midt på vidda.
I løpet av kvelden tok vinden seg opp og røsket litt i vindseilet av en bobil:-)
Søndag våknet vi til lett snøstorm og etter en lang frokost bar det ut i snødrevet med kitene. En fin økt i snøvær og dårlig sikt før været klarnet opp og vinden roet seg. Mange kitere hadde ankommet men med lite vind pakket vi sammen og satte snuta hjemover.
Gleder meg til neste tur og til å kite mer med foilen.

mandag 23. januar 2017

Vestlandstur med førstereis Daniel

Helgen 13-15 januar viste værmeldingen fint og kaldt vær etter en uke med snøbyger.
Etter en kort stopp med overnatting og felletur i Hemsedal skisenter bar det over fjellet mot Myrkdalen. Med de siste dagers snøvær var alpinanlegg utelukket og feller ble valgt.
To fantastiske dager med vandring i dyp og tørr snø ble en fantastisk førstetur for Daniel.
Tunge forhold opp og herlig krusing ned kort fortalt:-)

mandag 9. januar 2017

Litt flere testbilder fra høsten.

Dårlig vinter på østlandet..

Som mange vet er jeg litt over middels glad i ski og vinter, men i år lar snøen vente på seg og rastløsheten gnager i en gammel skikropp:)
Noe må man jo finne på så da blir det trening på å ta bedre bilder...
Noen kveldsbilder fra i går kveld i Nydalen og ved Øyungen.

lørdag 30. juli 2016

Forsøk på klatretur til Nissedal

Det har blitt lite klatring siden Martin satte snuta vestover for å dyrke kjærligheten men endelig skulle det bli klatretur....eller i hvert fall tur. Planen var å møtes i Nissedal som ligger ca midt mellom øst og vest:-)
Nå er det ikke alltid planene går som de skal men vi møttes på Nisser camping fredag kveld klare for Via Lara som er en lett rute, perfekt for ferskinger i naturlig sikring.
Lørdag våknet vi til grått vær. Det hadde regnet deler av natten så troen på klatring var ganske slækk.
Vi pakket utstyret og kjørte inn til Hægfjell. Etter å ha snakket med andre klatrere på parkeringen skjønte vi at utstyret kunne ligge igjen i bilen, det hadde regnet kraftig på morgenen:-(
Vi ruslet inn til veggen for å se at det var skikkelig vått. Dagen gikk med til å ta bilder, bade og grille på stranden.
Søndag morgen så utsiktene bedre ut og teltet ble revet før vi igjen kjørte inn til parkeringen. Vi rasket med utstyret og gikk inn til starten. Vel fremme kunne vi konstatere at det var kø....og det gikk jævlig sakte med de første. Taulag to hadde ventet i to timer før de kunne gå første lengden....hvor de igjen måtte vente. vi ventet til kl 11 før vi gav opp. Med 5-6 timers klatring, 2,5 timers gange tilbake til bilen og 4 timer kjøring hjem var det bare å innse at det ikke ble noe klatring denne helgen.
Litt kloring i fjellet for å ta noen bilder av slettsnokene hadde vi tid til før vi satte snuta hjemmover.